Värvet Tjuv saknar ett av sina färdighetsvärden, och en färdighet. 

Utöver det som redan står på sidan 20 i Regelboken så skall tjuv ha ytterligare ett värde om 35 att sätta ut på sina Äventyrsfärdigheter, och färdigheten Spel att lägga till listan över Äventyrsfärdigheter. 

Med stort tack till Lukas Sjöström och hans skarpa öga som hittade felet.

Ni vars spelgrupper redan innehåller Tjuvar har två alternativ för att rätta till detta:

Den enkla metoden: Fördela 20 poäng FV bland tjuvens äventyrsfärdigheter (inkl. Spel). Du får dock ej höja någon färdighet över 80 på detta vis. Om färdigheten redan är högre än 80 får du alltså lägga poängen på andra färdigheter.

Den detaljerade metoden: Lägg till 20 poäng till Spel. Du kan sedan “byta” grundvärde med valfri annan färdighet från tjuvarnas äventyrsfärdigheter, och justera med mellanskillnaden. Räkna då mellanskillnaden mellan 35 (för Spel) och det värde du en gång satte ut på den andra färdigheten (om du minns detta). Om du till exempel satte 25 poäng på Förleda och vill byta mot den så minskar du summan du höjer Spel med till 10 poäng, och höjer Förleda med 10 poäng. Detta motsvarar att du ursprungligen skulle ha satt 35 poäng på Förleda och 25 poäng på Spel. Du kan inte höja en färdighet över 90 på detta sätt.

Vi ber om ursäkt för eventuell olägenhet, och uppdaterar erratan!